SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

samomat

dopuszczalne w grach (i)

samomat

w problemistyce: rodzaj zadania szachowego, w którym białe zmuszają czarne do dania mata białemu królowi, pomimo że czarne bronią się przed tym wszelkimi możliwymi sposobami


KOMENTARZE

misiu_w_kapeluszu # 2003-08-21

brak
c{:-D

blenders # 2005-06-02

Dla zainteresowanych szachistów: w samomatach białe zaczynają i zmuszają czarne do dania mata białemu królowi. Najprostszy przykład samomata ilustruje pozycja:
białe: król na g1, hetman na e4, wieża na d4;
czarne: król na g3, goniec na e1, piony na g2 i h3;
Jest to samomat w 2 posunięciach, a jego rozwiązanie:
1. Wa4! (tempo) i teraz po 1...Gb4 lub 1...Ga5 białe grają 2. W:b4/W:a5, i czarne muszą grać pionem 2...h2X; zaś po: 1...Gc3 2. Wa3 h2X.
W tych wariantach białe wymusiły mata przez patowanie czarnych.

Zaś po: 1...Gd2 białe wymuszą mata poprzez szacha: 2. He3+ i po jedynej obronie 2...Ge3X białe dostały mata.

c[:-D

koalar # 2005-06-02

To ja jestem dobry w tym samomacie, tylko przeciwnik zawsze myśli, że gramy normalną grę :DJ.

blenders # 2005-06-04

Więc byłbyś świetnym problemistą :DJ

~gosc # 2014-06-09

samomat w szachach dla filozofów ;)