SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

sukcesywny

dopuszczalne w grach (i)

sukcesywny

następujący kolejno, jeden po drugim lub fazami


KOMENTARZE

~gosc # 2011-05-02

Znaczy to pełen sukcesu, tak?

~gosc # 2012-05-27

nie, nie znaczy pełen sukcesu - chodzi o fazy następujące po sobie

~gosc # 2013-08-13

pochodzi od wyrazu sukcesja, a nie sukces.
Niby podobne, ale jednak inne znaczenia, jak np proces i procesja. Oba wyrazy mogą mieć jednak wspólne pochodzenie, bo jednak sukcesja występuje w momencie, gdy poprzednia faza się skończyła (sukces?)

~gosc # 2014-02-26

porażka również może być wynikiem poprzedniej fazy

marek176cm # 2014-02-26

Od angielskiego słowa <succesive>, czyli następujący jeden po drugim, zwykle bez przerwy.

Marek / W-wa

~gosc # 2014-02-26

Nie, jełopie, od łacińskiego słowa "successivus" (poprzez francuskie "successif").

marek176cm # 2014-02-26

Łacina była punktem wyjściowym dla WIELU JĘZYKÓW. Ponieważ nie znam łaciny i wiele młodych osób NIE interesuje się łaciną, nawiązuję do języka angielskiego, który jest bardzo popularny w świecie i liczę na to, że młodzież doceni ten mój odnośnik do angielskiego.

Nie jestem etymoloogiem, aby się spierać o to co było pierwsze: francuskie <successif/ successive>, czy angielskie <successive>.

Żegnaj, jełopie.

Marek / W-wa

~gosc # 2014-02-26

jako przedstawiciela młodzieży interesowałoby mnie, czy tę wdzięczność za wprowadzenie mnie w błąd powinienem wyrazić padnięciem do stóp, czy może właściwszy byłby jakiś przelew walutowy?

~gosc # 2014-05-12

Jak nie jesteś "etymolOOgiem", to nie zabieraj głosu. Co z tego, że młodzi nie interesują się łaciną? Nie zmienia to faktu, które słowo było "protoplastą" słowa przedmiotowego, jełopie... przedstawia się fakty, a nie gra "pod publiczkę".

~gosc # 2015-01-21

Przedstawicielu młodzieży - myślę, że przelew byłby najwłaściwszą formą wdzięczności :):) ;)

~gosc # 2016-04-08

Tutaj mamy dyskusję odbywającą się sukcesywnie. Minie pewien etap (miesiąc, rok, dwa lata) i może ktoś mi odpisze.

~gosc # 2016-04-22

Szybciej, bo na słowo "może" w sukcesji, nie ma tyle miejsca. Albo istnieje zaplanowany, określony proces, potwierdzony często już faktami (albo nie zaplanowany, a tylko potwierdzony następującymi po sobie faktami), a "może" to tylko nikła, choć prawdopodobna ewentualność 'w już przecież sukcesywnym postępowaniu', albo sukcesja to bujda. (Tak w celu doprecyzowania -pewnie za jakiś czas, ktoś odpisze.)
[*sukcesywne erupcje wulkanu -takie określenie ma sens?]

~gosc # 2017-03-08

Sluchajcie, to jest proste na polska logike, nie potrzebnie Pan Gosc sie tak spina, bo Pan Marek napisal, ze pochodzi od angielskiego i moze miec racje, bo to nie znaczy ze angielski musi byc na poczatku tego lancuszka.
Sukcesywny, czyli taki w ktorym sa fazy procesu. Jezeli faza zakonczy sie sukcesem, to przechodzi sie do kolejnej. Jezeli proces jest plynny, to tez moze byc fazowy i w kazdej fazie pokonuje sie np. podobny dystans odcinka, w tym przypadku sukcesywny moze sie nakladac z rytmicznym, a czemu akurat sukcesywny a nie rytmiczny jest w uzyciu i co te slowa rozni? Fakt, ze sukcesywny przybliza do jakiegos celu, punktu wyjscia (nie koniecznie w formie fizycznej, ale rowniez intelektualnej). Pozdrawiam.

~gosc # 2018-07-11

Wczoraj oglądając reality show usłyszałem zdanie od jednego z uczestników: 'Moja próba nie była sukcesywna'
Nauczcie się barany: sukcesywny='następujący kolejno, jeden po drugim', a nie 'z sukcesem'.
Dokładnie tak jak w angielskim, np. To do something successively - Robić coś po kolei. No! :)

Pozdrawiam,
dr hab. prof. nadzw. Ruchatek